Uudised

Siim Veri: „Jõusaalis on oluline treenida õigesti“

04.11.2015

siimTöötades jõusaalitreenerina ja nähes iga päev siinseid treenijaid, olen märganud, et paljudel on arenguvaru just harjutuste tehnilise soorituse kvaliteedis. Keskendutakse liialt raskustele ja ei olda teadlik harjutuste korrektsest tehnikast.

Harjutuse tehniliselt õige sooritamine suurendab treeningu tulemuslikkust: treenitav lihasgrupp saab tugevama arengustiimuli ja väheneb vigastuste oht. Nii saavutab treenija sama töö ja väiksema riskiga suurema kasu.

Lisaraskus on kõigest vahend

Kui eesmärk on arendada lihaseid ja vormida keha, siis saab osa treenijate komistuskiviks liigne raskuste liigutamine. Tegelikult tuleks keskenduda hoopis treenitava lihase liigutamisele, aktiveerimisele ja tunnetamisele.

Ma ei ütle, et raskus pole oluline või et treenida tohib ainult väikeste raskustega. Kuid raskus tuleb valida nii, et säiliks ohutu ja korrektne sooritustehnika.

Lihased töötavad justkui kummilint – nad venivad pikaks ja tõmbuvad kokku. Ka jõusaalitreeningul tõmbuvad treenitavad lihased harjutuse iga korduse vältel kokku ja siis venivad jälle pikaks. Seejuures on lisaraskusena kasutatavad hantlid, kangid, masinad jms ainult vahend, mis suurendab liigutuse koormust lihasele.

Mida jälgida?

Tehniliselt puhta soorituse puhul on olulised isoleeritus, kontroll, amplituud ja tempo.

  • Isoleeritus ja kontroll tagavad selle, et inimene juhib raskust, mitte raskus inimest. Sel juhul ei aita treenija ülejäänud kehaga sooritusele kaasa, vaid laseb töötada üksnes kindlal lihasgrupil.
  • Harjutust võiks teha võimalikult suure aktiivse amplituudiga, samas tuleb silmas pidada oma liigeste, luude, lihaste, tunnetuse ja mobiilsuse eripärasid.
  • Enamik harjutusi tasuks sooritada mõõduka tempoga, see omakorda tagab lihasgrupi suurema kontrolli ja isoleerituse.

Jõusaalitreener annab nõu

Harjutusi, mida jõusaalis saab teha, on väga palju. Iga harjutuse õigeks ja tõhusaks sooritamiseks on kindlad reeglid. Kuna ruumis on sportijaid palju, ei pruugi jõusaalitreener parandamist vajavat sooritust kohe märgata. Seepärast soovitan treenijal, kes ei ole valitud harjutuse tehnika õigsuses kindel, pöörduda ise treeneri poole. Meie – jõusaalitreenerid – olemegi siin ju selleks, et aidata ja juhendada!

Saame treenijale koostada ka personaalse treeningukava. Sel juhul õpetame ühtlasi selgeks kõigi kavas olevate harjutuste korrektse sooritustehnika.

Siim Veri
Audentes Fitnessi jõusaali- ja personaaltreener

Jalus