Uudised

Katrin Hiiepuu: „Kui inimene tunneb joogijanu, siis on tegemist juba vedelikupuudusega“

03.11.2014

Katrin-Hiiepuu_2014

Järgnevas artiklis räägib Katrin, miks veejoomine meile nii oluline on, miks peab piisava veega varustama oma keha treeningu eel, ajal ja järel ning millised on vee regulaarse tarbimise viis kasu.

Vesi hõlmab meie keha massist 60–75%, mis on täiskasvanud inimese puhul umbes 40–50 liitrit. Juba need numbrid näitavad, kui oluline vee joomine on.

Piisav vee tarbimine on parim, mida inimene oma keha jaoks teha saab. Õigeim viis sellega peale hakata on juua hommikul – enne sööki või muid jooke – klaas puhast vett. See ergutab seedimist ning aitab alustada päeva värskelt ja ennetada mitmesuguseid kroonilisi haigusi.

Vesi on kehale eluliselt oluline, sest ta

  • transpordib toitaineid ja hapnikku keharakkudeni;
  • reguleerib lihaste kokkutõmbumist;
  • väljutab jääkaineid, mida toodavad neerud ja seedesüsteem;
  • stabiliseerib kehatemperatuuri;
  • kaitseb elutähtsaid organeid.

Treenijale on vedeliku tarbimine väga tähtis
Treenimine suurendab organismis soojateket. Selleks et vältida ülekuumenemist, hakkab keha intensiivsemalt vedelikku ära andma, kasutades selleks higistamist ja hingamist.

Kõige tähtsam on hoida organismi veetase tasakaalus: kõik, mis kaotatud, tuleb saada tagasi. Organismi päevane veevajadus on 28–35 ml kehakaalu kilogrammi kohta. Näiteks 60 kg kaaluv inimene vajab päevas umbes 2 liitrit ja 70 kg inimene kuni 2,5 liitrit vett. Treeniva inimese veetarve on veelgi suurem. Vett saab organism nii söögist kui ka joogist.

Kui inimene tunneb joogijanu, siis on tegemist juba vedelikupuudusega. Sel hetkel kannatavad keha kõik rakud veepuuduse all ja kogu organismi normaalne töö on häiritud.

Veetasakaalu ühtlustamiseks tuleks vedelikku juua enne treenimist, selle ajal ja peale seda. Kuni tunniajasel treeningul piisab puhta vee joomisest. Kui treening on pikem ja intensiivsem, tasuks juua mineraalvett või isotoonilist jooki.

Viis kasu vee joomisest
Vee regulaarsel tarbimisel paraneb üldine enesetunne ja suureneb energia, sest vesi

  • puhastab. Hommikune tühja kõhuga vee joomine paneb seedimise tööle ja laseb toitainetel paremini imenduda. Vesi vabastab keha jääkainetest ja toetab normaalset soolestiku tööd;
  • uuendab. Vee joomine suurendab vereloomet ning uue sidekoe- ja lihasrakkude teket;
  • aitab kaalu langetada. Jaheda vee joomine soodustab ainevahetust;
  • annab sära. Vesi aitab mürke väljutada. Tulemuseks on jumekas, terve ja nooruslik nahk;
  • korrastab ja kaitseb. Vesi tasakaalustab kehavedelikke ja aitab võidelda nakkustega.

Jalus